Reisdagboek Bali – Tanah Lot

Hallo!

Weer en dag voorbij waar ik een hoop heb gezien!
Vanochtend weer surfles gehad. Vandaag was ik gelukkig niet de enige leerling. Er waren 3 andere jongeren, een meisje uit Singapore, een meisje uit Duitsland en een jongen uit Australië. Leuk internationaal groepje en gezellig om ervaringen over Bali uit te wisselen. Leuk detail is dat we de warming up onder een boom doen en toen ik tijdens het stretchen omhoog keek zat er een eekhoorn boven mijn hoofd in de boom!

De golven waren vandaag een stuk hoger wat het nog zwaarder maakte om constant terug te peddelen. Op een gegeven moment lagen mijn benen en handen (door het schuren langs t board) tot bloedens toe open wat wel een stuk minder leuk was :(. Halverwege moest ik stoppen om me benen in te smeren met vaseline wat wel hielp tegen het schuren maar helaas niet tegen de pijn (het zeewater prikt zo lekker in je schaafwonden). Desondanks is het wel weer gelukt om te staan en ga ik morgen mijn laatste les wel afmaken. Ook scheen de zon lekker fel dus de afdruk van mijn surfshirt staat de komende dagen nog wel op mijn armen ;).

Na het surfen ben ik direct op zoek gegaan naar een chauffeur die mij naar Tanah Lot wou brengen. Binnen een paar minuten had ik een vriendelijke goed Engels sprekende chauffeur genaamd Putu gevonden. Na mijn lunch heeft hij mij bij het hotel opgehaald en reden we naar de Pura (tempel) Tanah Lot. Onderweg vertelde hij een hoop over Bali en hebben we het over de verschillen met Nederland gehad. Hij had al vaker met Nederlandse toeristen gereden dus hij wist al een hoop.

Aangekomen bij Tanah Lot ben ik naar binnen gegaan (Putu bleef bij de ingang wachten).. Bij binnenkomst loop je eerst door een soort van marktplein vol met toeristische kraampjes/winkels welke ik links heb laten liggen. Op dat moment begon er precies een Balinese ceremonie (Balinese mensen in witte kleding met trommels, offers enz die ze naar de tempel brengen) welke ik ben gevolgd. Bij de tempel aangekomen was het eb (op de foto bovenin mijn site is het vloed) waardoor ik deze goed kon bekijken. Erg mooi om te zien hoe de rotsen zijn gebruikt om de tempel te bouwen en hoe de zee er omheen stroomt.

Na een uurtje rondgekeken hebben heb ik een paar meiden gevraagd of ze foto’s van mij wouden maken (ik wil er zelf wel eens op staan ;)) Vervolgens wouden ze samen met mij op de foto waarna en nog meer jongeren (uit Java en de meiden ergens anders uit Azië) kwamen die ook op de foto wouden. Ik vond het wel grappig, schijnbaar hebben ze nog nooit een blonde toerist gezien 😉 ). Daarna ben ik weer naar de uitgang gegaan waar Putu weer op mij stond te wachten en mij weer terug naar het hotel bracht.

In het hotel zitten overigens ook Nederlandse toeristen, wel allemaal een stuk ouder en deze zijn hier vrijwel allemaal om te overwinteren (3 tot 6 maanden). Voor de rest wat luidruchtige Australiers waar ik niet echt contact mee heb ;).

Morgen de laatste surfles en dan s middags lekker even bij het zwembad hangen zodat ik donderdag uitgerust. naar de olifanten kan!