Reisblogger Jenny ‘Ik baal van de slechte communicatie van de luchtvaartmaatschappij.’

Jenny had volop reisplannen voor 2020. Zo waren er onder andere tickets geboekt naar Georgië, Singapore & Indonesië en naar Marokko. Veel trips kunnen niet doorgaan, haar leven staat op z’n kop en het krijgen van compensatie blijkt ook nog eens lastig. In dit interview lees je meer over Jenny haar reisplannen en hoe ze omgaat met de gevolgen van de coronacrisis nu reizen er even niet in zit.


Hi! Wie ben je, waar kom je vandaan en wat is je achtergrond?

‘Ik ben Jenny, ik woon in een klein geel huisje aan het water in Utrecht. Ik beheer IkReis, een blog over reizen en fotografie. Daarnaast sta ik voor de klas en heb ik een dochtertje van één.’

Wat betekent reizen voor jou?

‘Reizen betekent veel voor me. In 1999 stapte ik voor het eerst in het vliegtuig voor een backpackreis naar Bulgarije. Ik raakte meteen besmet met het reisvirus en anderhalf jaar later vloog ik voor een half jaar naar Indonesië. Reizen maakt deel uit van mijn identiteit. Ik ben bijna elke dag met reizen en fotografie bezig. Soms is het snel een foto posten of foto’s bekijken op social media, andere momenten besteed ik uren aan het schrijven van een nieuwe blog. Maar het liefst ben ik op pad!’

Op welke reis was je of welke reisplannen had je toen het coronavirus een pandemie werd?

‘Ik boek mijn vliegtickets altijd ver vooruit, zeker als het om de zomervakantie en de kerstvakantie gaat. Reizen in het hoogseizoen is anders niet te betalen! Mijn route en accommodatie bepaal ik later pas – soms als ik al onderweg ben. Bij aanvang van de pandemie had ik vliegtickets naar Georgië (april), Singapore/Indonesië (juli) en Marokko (december) op zak. Ik zou een stedentrip met de trein naar Dresden maken en ik wilde nog met de auto naar België en Duitsland. Veel van deze trips kunnen niet doorgaan.’

Hoe kwam je erachter dat het coronavirus effect heeft op jouw reisplannen?

‘Begin maart begon het virus om zich heen te grijpen in Nederland. Ik regelmatig keek ik op de site van BuZa. Op 14 maart kreeg de hele wereld code oranje van BuZa. Op 15 maart werden de scholen gesloten. Ik zag het somber in. Mijn trip naar Dresden wil ik verplaatsen naar later dit jaar, al weet ik nog niet wanneer. Het hotel kon ik heel makkelijk (kosteloos) annuleren, net als mijn tickets voor de opera in Dresden. NS-international bood restitutie aan – echt heel fijn!

Georgië is een ander verhaal. Ik heb de accommodatie kosteloos kunnen annuleren, ik zit alleen nog met de vlucht in mijn maag. Georgian Airways heeft drie dagen voor vertrek (!) de vlucht geannuleerd, maar helaas heb ik geen geld terug of een voucher aangeboden gekregen. Het nummer van de helpdesk in Tbilisi is niet bereikbaar. Hopelijk lukt het compensatie te ontvangen en kan ik mei 2021 naar Georgië.’

Hoe ga je hier mee om?

‘Ik baal dat mijn vakantie niet doorgaat. Ik baal nog meer van de slechte communicatie van de luchtvaartmaatschappij. Daarna heb ik een blog geschreven over het omboeken of annuleren van een reis door Corona. Schrijven helpt me mijn hoofd leeg te maken. De blog is een waardevol naslagwerk geworden voor reizigers die in het zelfde schuitje zitten.’

‘Ik ben alle zekerheden in mijn leven kwijt en dat is best even slikken.’

Heb je tips voor andere reizigers die in dezelfde situatie zitten?

‘Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat. De coronacrisis is voor niemand leuk. De kans is groot dat je leven op zijn kop staat, ook als jij en je naasten gezond zijn. Voor mij betekent de crisis minder reizen, geen inkomsten uit mijn bedrijf én drastische veranderingen op mijn werk als docent. Ik ben alle zekerheden in mijn leven kwijt en dat is best even slikken. Ik probeer er het beste van te maken. Ik blijf op mijn blog verhalen delen van eerdere reizen, ik word blij wanneer ik herinneringen aan een mooie reis op papier zet. Daarnaast probeer ik korte wandelingen te maken in de natuur bij huis. Ik heb veel interessante plekken rondom mijn huis ontdekt, misschien kun jij dat ook?’

Heb je nog meer reizen voor later dit jaar op de planning staan?

‘Ik merk dat ik nergens meer op durf te rekenen. Ik ga er dan ook niet echt meer vanuit dat mijn vakantie naar Indonesië eind juli door kan gaan. Gelukkig kan ik mijn Etihad ticket omboeken naar volgend jaar.’

‘In veel Aziatische landen kiest men juist voor mondkapjes. Misschien is dat het nieuwe normaal?’

Hoe verwacht jij dat de reiswereld eruit ziet als de grenzen weer open gaan?

‘In Nederland zitten we in een intelligente lockdown en wordt druk gespeculeerd over de anderhalvemetermaatschappij. Ik kan me weinig voorstellen bij afstand houden in bussen en vliegtuigen, zeker niet op drukke lijndiensten. In veel Aziatische landen kiest men juist voor mondkapjes. Misschien is dat het nieuwe normaal? De eerste reizen na de pandemie zullen denk ik vooral reizen met eigen vervoer naar een rustig plekje in de natuur zijn.’

‘Ik denk dat vakanties met de eigen auto erg populair gaan worden. Je kunt makkelijk op afstand blijven en je hoeft je niet in een grote mensenmassa te begeven.’

Wat is jouw favoriete manier van reizen en verwacht je dat je straks door het coronavirus anders gaat reizen?

‘Ik houd van roadtrips! Ik vind het heerlijk om met eigen vervoer een regio te verkennen en te stoppen bij alle bijzondere plekjes onderweg. Een auto op vakantie geeft vrijheid. Ik denk dat vakanties met de eigen auto erg populair gaan worden. Je kunt makkelijk op afstand blijven en je hoeft je niet in een grote mensenmassa te begeven. Verre reizen zullen tijdelijk minder populair zijn, een groot probleem voor bestemmingen als Bali en Thailand waar voor mensen leven van het toerisme. Ik droom er van om terug te keren naar Indonesië. Ik ben verliefd op het land! Indonesië met de auto ligt echter niet voor de hand….’


Wil je op de hoogte blijven van Jenny haar reizen ? Bekijk dan haar blog of volg haar op Facebook, Instagram of Twitter.


Lees ook: Backpacker Piet ‘Langzaam werd duidelijk dat de reis naar Sumatra geen goed idee zou zijn.’


2 gedachten over “Reisblogger Jenny ‘Ik baal van de slechte communicatie van de luchtvaartmaatschappij.’

  1. Een heel herkenbaar verhaal, en ik denk voor veel mensen. Na het nodige geduld, met name in de wacht zitten voordat je iemand aan de lijn krijgt, heeft Korean Air de zaken heel erg prettig afgehandeld en het geld teruggestort. Tja, bij KLM zitten we nog op de vouchers te wachten, maar die hebben het erg druk, dus dat kan nog wel even duren. En een ander geluid is JAL, daar hebben ze het verzoek gewoon afgewezen. Ik wacht nog even voordat ik er achteraan ga, want de reis naar Indonesië zal pas eind juni plaatsvinden, dat gaan we niet doen. De hotels boek ik gewoonlijk annuleerbaar, dus geen probleem. Behalve de reis naar Denemarken, die is doorgeschoven naar oktober, geen idee of dat gaat lukken. We waren al met een reis eind december bezig, maar besloten zelf om dat niet door te laten gaan. Voorlopig genieten van alle herinneringen en de zaken die wel kunnen. Heel erg afgezaagd, maar niet minder waar, van de kleine dingen in het leven.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.