
Ik heb me nooit heel erg verdiept in de regels van vertraagde vluchten totdat ik zelf met een grote vertraging te maken kreeg. Mijn vlucht die om 02:00 uur zou vertrekken was vertraagd door een defect. Na zo’n 2 uur in het vliegtuig gewacht te hebben werd besloten dat de vlucht werd geannuleerd. Balen!
Uiteindelijk ben ik met een vertraging van 7 uur alsnog thuis gekomen en arriveerde mijn bagage een week later. Nadat ik mij thuis verdiepte in mijn rechten kreeg de vertraging uiteindelijk een positieve wending: ik had namelijk recht op een schadevergoeding! Met onderstaande tips zorg je voor een soepel verloop van je vertraging en check je of je recht hebt op compensatie.
Inhoud
Blijf rustig
Ik heb mensen behoorlijk uit hun dak zien gaan en zich af zien reageren op de luchthavenmedewerkers. Behalve geïrriteerde en gestreste luchthavenmedewerkers zal je hier niets mee bereiken. Probeer daarom rustig te achterhalen wat de gevolgen van de vertraging zijn.
Bekijk de mogelijkheden
Zorg dat je zo snel mogelijk achter je opties komt zodat je verder kunt gaan met regelen. Heb je een slaapplaats en vervoer nodig? Vraag dan om een hotel, taxivoucher of maak gebruik van een Airport Lounge.
Informeer het thuisfront of je accommodatie
Ben je onderweg naar huis en zou je opgehaald worden? Vergeet dan niet het thuisfront te informeren over je vertraging. Was je onderweg naar een bestemming waar je een accommodatie hebt geboekt? Vergeet deze dan niet te informeren dat je later komt.
Probeer een andere vlucht te krijgen
Wil je geen gebruik maken van een hotel en liever zo snel mogelijk alsnog een vlucht halen? Maak dit dan duidelijk bij de luchthavenmedewerkers en geef ze eventuele opties zoals een andere eindbestemming. Mijn geannuleerde vlucht ging eigenlijk naar Amsterdam, maar doordat ik de luchthavenmedewerkers informeerde dat ik ook bereid was via Brussel of Düsseldorf te reizen had ik meer kans op een (eerdere) nieuwe vlucht.
Vertraagde bagage
Was je ruimbagage al ingecheckt toen je te horen kreeg dat je vertraging kreeg? Informeer dan bij de luchthavenmedewerkers wat de procedure is om je bagage terug te krijgen. Belangrijk: bewaar de boardingpass en het bagagestickertje dat op je paspoort of boardingpass is geplakt! Mocht je bagage kwijt raken (wat bij mij het geval was) dan is dit je bewijs.
Vertraging: compensatie claimen
Eindelijk op je eindbestemming aangekomen? Dan is het tijd om te kijken of je compensatie kunt krijgen. Je kunt het beste op de website van de luchtvaartmaatschappij zoeken naar de gegevens van de klantenservice om een klacht in te dienen. In de EU verordening 261/2004 staan de regels voor verzorging en financiële compensatie binnen de EU. Zorg dat je in je klachtenmail naar deze verordening verwijst en stuur bewijzen zoals je boardingpass en bonnetjes / bankafschriften van je kosten direct mee.
Compensatie bij 3 uur of meer vertraging
Ben je 3 uur of later aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je recht op financiële compensatie. Er zijn verschillende bedrijven die je kunnen helpen om dit te claimen, in mijn geval was dit niet nodig en ik zou dit dan ook altijd eerst zelf proberen. Mocht de luchtvaartmaatschappij moeilijk doen dan kun je eventueel je rechtsbijstand verzekering inschakelen.
Compensatie regels zijn als volgt:
- € 250,- voor vluchten tot en met 1500 km;
- € 400,- voor vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km;
- € 400,- voor vluchten buiten de EU van 1500 tot 3500 km;
- € 600,- voor vluchten van meer dan 3500 km.
Verschillende luchtvaartmaatschappijen bieden in plaats van de vergoeding in geld een vergoeding in tegoedbonnen. De tegoedbon vergoeding is soms zelfs hoger dan de verplichte vergoeding. Check voordat je in gaat op het aanbod van tegoedbonnen wel goed de kleine lettertjes! Hoe mag je de bon besteden? Op welke vluchten is de bon te gebruiken en tot wanneer is de bon geldig?
Leestips
Helaas heb je niet altijd recht op compensatie bij vertraging. Je moet wel vliegen met een Europese maatschappij óf vertrekken vanaf een Europese luchthaven. Zo had ik 31 uur vertraging van Iran naar Amsterdam, en kreeg ik niks.
Dat is erg balen Jenny!
Wij hebben zo wel eens €600,- teruggekregen voor een vlucht naar Buenos Aries. Toch leuk meegenomen! (Wel 12 uur vertraging en bagage 3 dagen te laat, maar we gingen 3 maanden op reis, dus dat maakte niet zo veel uit.) En onze vlucht naar Bonaire was supergoedkoop, doordat we een reischeque hadden gekregen van Delta Airlines (partner van KLM). Toch mazzel😀
Wij proberen zo vaak als mogelijk met American express te betalen. We hebben daar immers ook een verzekering bij die je kan aanspreken wanneer je bagage te laat aankomt. Hebben we al een aantal keren gebruik van gemaakt. Zeker een aanrader dus.
Gelukkig tussen haakjes nog nooit een vertraging mee gemaakt. Toch ben ik blij met deze blog wetende dat je toch compensatie krijgt en dat ik nu ook een beetje weet hoe dat moet. Wel zou ik idd ook goed die kleine lettertjes lezen. Straks is die tegoedbon maar enkel geldig binnen 6 maanden gebruik.
Die compensatieregeling bij vertraging is echt super. Al hoop je natuurlijk dat je nooit zo veel vertraging hebt 😉 Ik wou dat het voor de hele wereld gold… Ik heb eens in Colombia vast gezeten op een luchthaven, maar de compensatieregeling gold daar niet. Ik mocht blij zijn dat ik een pakje appelsap en een empenada kreeg van de vliegmaatschappij!