Reisjournalist Anika: ‘Ik had net 15 reisdagboeken op de markt gebracht’

Cappuccino in Jordanië header

Anika Redhed is reisjournalist en schrijft en ontwerpt reisdagboeken en reisromans. Door de coronacrisis is de verkoop van haar boeken enorm gedaald. Met het reisdagboek ‘Thuis’ wist ze razendsnel een alternatief op de markt te brengen én in te spelen op deze periode waarin de meeste reizigers aan huis zijn gekluisterd.


Hi Anika! Wie ben je, waar kom je vandaan en wat is je achtergrond?

‘Anika Redhed, 47 uit Utrecht. Psycholoog, wereldreiziger en inmiddels reisjournalist.’

Wat betekent de reisbranche voor jou?

‘Behalve dat ik graag reis, geef ik reisdagboeken en reisromans uit.’

Wat voor onderneming heb je?

‘Ik schrijf en ontwerp reisdagboeken en reisromans en geef ze uit. Hier ben ik al een jaar mee bezig, maar dit is iets dat veel opbouwtijd vergt dus nog verre van een financieel zeker inkomen.’

reisdagboek

Welke gevolgen heeft het coronavirus voor jouw onderneming?

‘Ik heb 1 reisgids uitgegeven en die verkoopt helemaal niet meer, terwijl die al vier jaar verkoopt. (al uitgegeven voor ik dus fulltime hier mee bezig ben). Ik had net 15 reisdagboeken op de markt gebracht en die verkopen nauwelijks. De reisromans verkopen veel minder. Daarnaast moet je het ook hebben van lezingen en dergelijke, maar die zijn allemaal afgezegd.’

Hoe ga je hier mee om?

‘Ik heb in het eerste weekend na de lock down het Reisdagboek Thuis ontworpen en dit binnen 1,5 week op de markt gekregen. Het is iets anders dan de andere reisdagboeken met meer opdrachten en vragen, speciaal voor alle mensen die nu thuis zitten en dus een breed publiek.’

Ontwerp zonder titel

Heb je tips voor andere ondernemers die in dezelfde situatie zitten?

‘Denk om! Maar dat geldt voor ondernemers altijd. De wereld staat nooit stil.’

Hoe zien de komende maanden er voor jouw onderneming uit?

‘Doorgaan met boeken schrijven en dagboeken ontwerpen, alleen misschien andere thema’s.’

Hoe verwacht jij dat de reiswereld eruit ziet als de grenzen weer open gaan? Speel je hier met jouw onderneming op in en zo ja hoe?

‘Anders! Veel lokale tentjes en attracties zullen zijn omgevallen. Ook zullen mensen veel minder reizen en misschien minder ver. Het biedt misschien mogelijk voor toeristische plekken waar je afstand kan houden, die zullen het beter doen/eerder mensen trekken.

Ik denk dat mensen, zeker in het begin, eerder dicht bij huis gaan reizen. Zodat je in geval van calamiteit sneller naar huis gaan en in een land bent met mogelijk betere gezondsheidszorg. Ik zal voor mijn volgende boek een bestemming dichterbij huis kiezen en de onderwerpen van mijn reisdagboeken aanpassen. Ik denk nu na over nog een ander dagboek dat voor veel mensen leuk is in deze tijden.’

Ik zal voor mijn volgende boek een bestemming dichterbij huis kiezen en de onderwerpen van mijn reisdagboeken aanpassen.

Wat is jouw eigen favoriete manier van reizen en verwacht je dat je straks door het coronavirus anders gaat reizen?

‘Op eigen houtje ver weg. Liefst naar minder toeristische plekken. Wij hadden komende zomer een rondreis van 4 weken door Kirgizië gepland. En van te voren probeer ik al een aantal interviews te regelen op de plek van bestemming. Zelf rondrijden is wel erg fijn, maar hoeft niet perse. Ik zal de komende tijd waarschijnlijk wat dichter bij huis blijven, tot er een goed vaccin is.’


Wil je op de hoogte blijven van Anika en haar reizen en reisdagboeken? Volg haar dan op Instagram of bekijk haar website.


Lees ook: Iman haar reis naar Japan ging voor de tweede keer niet door

Een gedachte over “Reisjournalist Anika: ‘Ik had net 15 reisdagboeken op de markt gebracht’

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.